رونمایی از نخستین سامانه هوشمند فرایندهای شهرسازی در جزیره کیش

تحقق شعار شفافیت، مبارزه با فساد و اصلاح فرآیندهای اداری با رونمایی از سامانه هوشمند شهرسازی کیش رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران ، آب و خدمات به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سامانه هوشمند سازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش در حوزه معاونت شهر سازی با حضور مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، حجت الاسلام و المسلمین بی نیاز امام جمعه و محسن نظرپور مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات شهری کیش و برخی از معاونان و مدیران صبح امروز در سالن اجتماعات این شرکت رونمایی شد.
در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان و سرمایه گذاران کیش، سامانه هوشمند شهرسازی راه‌اندازی شد تا کیشوندان و سرمایه گذاران بتوانند از خدمات غیرحضوری شرکت عمران، آب و خدمات شهری کیش در حوزه شهرسازی همچون مجوز ساخت و ساز و پروانه ساختمان، پایان کار، پرداخت عوارض نوسازی و پیگیری  و .... بهره مند شوند.
مهدی کشاورز مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم رونمایی از این سامانه با بیان این که ایجاد شهر هوشمند آرزوی دیرینه تمامی دولتمردان و کشورها  بوده است اما متاسفانه در حد عملیاتی بدان توجه نشده است؛ افزود: با توجه به دغدغه های کیشوندان،سیاست سازمان منطقه آزاد کیش مبتنی بر ایجاد شهر هوشمند به‌عنوان محور تحول و توسعه است؛ تا با برنامه‌ریزی شهری، خدمات شهر به صورت هوشمند در اختیار شهروندان قرار ‌گیرد.
کشاورز با تاکید بر این که زیر سامانه های سامانه مذکور باید تکمیل و آموزش های لازم  به تمام نیروهای حوزه شهرسازی داده شود تا کارکرد این سامانه متکی به فرد نباشد از مدیرعامل شرکت عمران و خدمات شهری کیش خواست تا گزارش جامع و کاملی از خدماتی که این سامانه دراختیار ساکنان و سرمایه گذران قرار می دهد به مردم ارائه نموده و نیز مدت زمان انجام فرایند اداری نیز به صورت کمی و کیفی با جزییات برای مردم تشریح شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از نبود مشخص­روند و فرایند انجام امور اداری  به عنوان آفت یاد کرد و افزود: آسیب وارده بواسطه نبود شفافیت در روند اجرای امور اداری، باعث تضییع حقوق مردم و بیت المال  می شود و زمینه ساز نارضایتی مردم است.

کشاورز با بیان این که تلاش و برنامه‌ریزی برای تحقق شهر هوشمند، زمینه ساز رضایت ، حفظ کرامت­ و­حقوق کیشوندان و سرمایه گذاران است؛ تاکیدکرد: شفاف­ سازی، ارائه خدمات دقیق، پاسخگویی به مشتریان در کمترین زمان، نظارت بیشتر و سرعت و دقت برای انجام فعالیت‌های مختلف، کاهش کاغذ بازی های اداری از مزایای این سامانه است که می بایست هر روز گسترش یابد و با متصل شدن به سایر سامانه ها و اطلاعات زیر ساختی به عنوان گام عملی جهت هوشمند سازی کیش مطرح شود.
کشاورز همچنین بر حفظ امنیت سامانه و جلوگیری از هک و ورود افراد غیر مرتبط تاکید کردو از تمامی معاونت ها و بخش های مختلف سازمان و شرکت های تابعه خواست در حوزه پشتیبانی از سامانه های الکترونیکی همکاری جامع داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین بی نیاز امام جمعه کیش نیز در این مراسم با تشکر و قدردانی از سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت عمران، آب و خدمات در ایجاد سامانه هوشمند شهرسازی، آن را اقدامی ارزشمند و در راستای رضایتمندی مردم دانست وگفت:شفافیت، انجام اموردرکوتاهترین زمان، افزایش­رضایتمندی ساکنان و سرمایه گذاران و امکان نظارت بر آن از جمله مزایای این سامانه  است که اگر شکایتی باشد قابل بررسی و پیگیری است.
امام جمعه کیش با اشاره به حدیثی از امام کاظم ( ع) و با بیان این که خداوند بر روی زمین بندگانی دارد که با اعتقاد به قیامت ، برای رفع مشکلات مردم و رضای خلق خدا تلاش می کنند که اجر این تلاش همانند 70 بار سفر حج است افزود: امیدوارم با کوشش خدمتگزاران مردم، در آینده نزدیک شاهد ارائه خدمات با سرعت و دقت مناسب در کیش باشیم و زمینه الگو شدن کیش در کشور برای حکمرانی اسلامی را  فراهم کنیم.
همچنین در این جلسه، محسن نظرپور مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش با اشاره به وقوع زمین لرزه های ابتدای امسال و دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت نظام مهندسی در کیش اظهار داشت: با بانک اطلاعاتی جامعی که از وضعیت موجود ساختمان های کیش تهیه و در این سامانه بارگذاری شده است، در صورت بروز زمین لرزه های احتمالی در آینده می توان از این اطلاعات در جهت تصمیم گیری های سریع و صحیح بهره برد.
مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات با بیان این که راه اندازی شهر هوشمند از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ابلاغ شده است؛ گفت: این سامانه تحت وب بوده و از هرکجا می‌توان وارد این سامانه شد و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی می‌توانند با دریافت نام کاربری و رمز عبور در 24 ساعت شبانه روز از آخرین وضعیت امور مربوط به شهرسازی ملک خود مطلع شوند.

حمیدرضا طبی مسرور سرپرست معاونت  معماری و شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات در این مراسم  گفت: سامانه هوشمند شهرسازی ، با اهدافی چون شفاف‌سازی فعالیت‌های شهرسازی، هوشمند کردن خدمات شهری و مدیریت و نظارت هوشمند بر فرآیند واگذاری در منطقه آزاد کیش طراحی و اجرا شده است.
سرپرست معاونت  معماری و شهرسازی افزود: هرکدام طرح‌های سرمایه‌گذاری روی قطعه‌ای زمین اجرا می‌شود و طبیعتاً نمی‌توان حجم بالای مسائل شهرسازی را با پرونده‌های کاغذی مدیریت کرد. سیستم سنتی و دستی برای مدیریت این پروژه‌ها، کارکردها و پیشرفت فیزیکی آن‌ها کارآمدی نداشته و خطراتی همچون آتش سوزی آن را تهدید می کند. از اینرو باید سامانه‌ای هوشمند شهرسازی  به‌صورت یکپارچه امور را مدیریت کند.
وی تاکید کرد: بسته های الکترونیکی کاملی حاوی اطلاعات و آمار ساختمان های جزیره کیش به تفکیک مالکیت، کاربری، سال ساخت و تغییرات انجام شده تهیه و اطلاعات جغرافیایی نیز در این سامانه گنجانده شده و ایجاد  بانک اطلاعاتی کامل از روند ساخت و سازها و وضعیت ساختمان های موجود زمینه را  جهت نظارت دقیق بر فعالیت های حوزه شهرسازی و دستیابی به استاندادرهای لازم فراهم خواهد کرد
لازم به ذکر است در پایان این مراسم ، پروانه ساختمان یک هتل که از طریق این سامانه ثبت و صادر شده بود به سرمایه گذار طرح اعطا شد.